در این صفحه مطالب مفید و خواندنی در رابطه با دیزل ژنراتور قرار داده شده است. همچنین توضیحات جامعی راجع به اجزاء و ساختمان دیزل ژنراتور در ادامه آمده است که نظر شما را به آن جلب مینماییم
این سیستم وظیفه تأمین هوای مورد نیاز برای موتور را دارا می باشد .آلودگی های موجود در هوای محیط پس از عبور از فیلتر هوا گرفته شده و سپس وارد دستگاهی به نام توربو شارژر می شود. این دستگاه یک کمپرسور بوده که با جریان گازهای خروجی از دیزل کار می کند و هوای ورودی را تا فشار معینی فشرده می کند. این امر باعث افزایش راندمان موتور می شود. هوای فشرده شده وارد منیفولد هوا شده و از آن جا به صورت متعادل بین پیستون ها تقسیم می گردد. در برخی از انواع دیزل ها ممکن است برای گرم کردن هوای ورودی و استارت راحت تر موتور در هوای سرد از هیترهایی در مسیر هوای ورودی نیز استفاده کرده باشند.
این سیستم وظیفه تأمین سوخت مورد نیاز برای موتور را به عهده دارد . سوخت مورد نیاز با استفاده از یک پمپ کوچک از مخزن سوخت پمپاژ شده و پس از عبور از Injection یک فیلتر و گرفته شدن ذرات معلق آن وارد پمپ دیگری به نام پمپ تزریق یا می شود. این پمپ فشار سوخت را بالا برده و برای تزریق داخل سیلندر به نازل های Pump نصب شده بر روی سیلندرها می دهد. سوخت اضافی موجود در نازل ها جمع آوری شده و دوباره به م خزن سوخت منتقل می شود. تنظیم دور موتورهای دیزل با استفاده از تنظیم سوخت ورودی به آن و توسط دستگاهی به نام گاورنر صورت می گیرد.وجود گاورنر در یک دیزل ژنراتور باعث می شود تا فرکانس در بارهای مختلف تغییر محسوسی پیدا نکند.
اغلب موتورهای دیزل با استفاده از چرخش آب در داخل موتور خنک معروف است با استفاده از تسمه Water Pump می شوند. در این سیستم ها یک پمپ که به و گردش شافت موتور به کار افتاده و آب داخل رادیاتور را به داخل موتور پمپاژ و دوباره برای سرد شدن به داخل رادیاتور هدایت می کند. از یک فن که آن هم با شافت موتور به گردش در می آید برای خنک کنندگی بهتر آب داخل رادیاتور استفاده می شود.
در این سیستم روغن موجود در کارتر موتور، با استفاده از پمپ روغن، از داخل فیلتر روغن عبور کرده و پس از گرفته شدن آب و ذرات فلزی موجود در آن وارد اجزاء مختلف موتور می شود. در موتورهای بزرگ ممکن است از یک رادیاتور خنک کننده نیز در مسیر جریان روغن استفاده شده باشد
راه اندازی یا استارت یک موتور دیزل اغلب توسط یک موتور DC که قادر به تامین گشتاور راه اندازی زیاد است صورت میگیرد. این موتور با چرخ طیار درگیر شده و پس از روشن دیزل توسط یک کلاج آزاد میشود ، جریان راه اندازی این موتور زیاد بوده که توسط باطری ها تامین میشود.
این سیستم برای شارژ باتری ها مورد استفاده قرار میگیرد . یک آلترناتور سه فاز که با استفاده از تسمه به محور موتور متصل است به گردش درآمده و ولتاژ خروجی آن با استفاده از یک پل دیود به ولتاژ DC تبدیل شده و به باتری اعمال میشود . از آنجا که دیزل ژنراتور ها ممکن است برای زمان های طولانی مورد استفاده قرار نگیرند برای حفظ شارژ باتری ها معمولا از یک سیستم فلو شارژینگ نیز استفاده میشود ، در این سیستم از یک شارژ الکترونیکی استفاده شده که از طریق برق اصلی تغذیه شده و با اندکی افت ولتاژ در باتری روشن شده و باتری را دوباره شارژ میکند.
برای کنترل و مانیتورینگ عملکرد دیزل ژنراتور ها معمولا از یک پنل کنترل در کنار دیزل استفاده میشود ، بسیاری از وضعیت های سیستم مانند : درجه حرارت آب موتور ، فشار روغن ، دور موتور ، ولتاژ خروجی ژنراتور ، ولتاژ باتری ، جریان بار ، ضریب توان و غیره بر روی این پنل توسط تجهیزات اندازه گیری نشان داده میشود ، تجهیزات دیگری مانند لامپ های نشان دهنده آلارم ها (اخطار ها ) و فالت ها (خطاها) نیز بر روی این پنل نصب میشود